Project Oude Bron

Update 23-09-2024 
Bron: BLH – Bas van de Laar

De Poort van Handel:
geschiedenis, moderniteit met
multifunctioneel dorpsplein
komen samen in het dorpshart van Handel

Handel, 24 september 2024 – In het hart van het historische dorp Handel verrijst binnenkort De Poort van Handel, een ontwikkeling die op unieke wijze het rijke verleden van Handel weet te verweven met eigentijdse architectuur en een hoogwaardige woonomgeving. Aan de Onze Lieve Vrouwestraat worden de bomen weggehaald en opnieuw aangebracht in de nieuwe woonomgeving. Hierdoor ontstaat er in combinatie met de ruimte van de nieuwe parkeerplaatsen een groter dorpsplein voor Handel. Vanaf de kerk tot aan de hoek Onze Lieve Vrouwestraat/ Mariahofke ontstaat er hierdoor een multifunctioneel, leefbaar en verkeersveilig dorpsplein voor toekomstige dorpsevenementen.

Historie verweven in moderne architectuur

De nieuwe woonomgeving bestaat uit 17 wooneenheden verdeeld over twee volumes: De Hoeve en Poort. Beide gebouwen zijn ontworpen met een sterke verwijzing naar de geschiedenis van Handel en vormen een waardevolle toevoeging aan het dorpscentrum. De Hoeve is geïnspireerd op de oorspronkelijke boerderij Hoeve Handel, die ooit gesticht is is door de Duitse Orde. Met haar imposante poorten en prominente ligging in het landschap diende dit historische pand eeuwenlang als het middelpunt van het agrarische leven in Handel. De architectuur van De Hoeve doet eer aan dit erfgoed door moderne wooneenheden te combineren met de sfeer van het boerenleven van weleer. Met een rieten dakbedekking zoals het oorspronkelijke ontwerp wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van de nieuwe straatwand aan de Onze Lieve Vrouwestraat.

Update 17-09-2024
Bron: Gemerts Nieuwsblad

Plan ‘oude Bron’ Handel:
Dorpsbelang of verrijking projectontwikkelaar

Onder het grootste deel van de Handelse bevolking leeft het gevoel dat de gemeente ons dorp en haar bevolking niet serieus neemt met betrekking tot de ontwikkelingen op en rondom de ‘oude Bron’. Als Handelse bevolking willen we een mooi groen, leefbaar, verkeersveilig dorp met behoud van het dorpskarakter. Geen verstening in de kern en een parkeerplein dat de verkeersveiligheid in de dorpskern nog meer gaat verslechteren. Alle punten die aangaande de bouwplannen werden aangedragen door werkgroepen en individuen worden tot op heden niet serieus genomen. Daarnaast worden er ook eenzijdig beslissingen genomen en zijn belangrijke partijen zoals bijvoorbeeld de basisschool niet meegenomen als gesprekspartner, terwijl de beoogde ontwikkelingen van grote invloed zijn voor de school.

Daar waar het opzetten van een werkgroep als partner in de planontwikkeling aanvankelijk werd geprezen door de gemeente, is later beslist deze werkgroep niet meer actief deel te laten nemen en niet meer te voorzien van informatie omdat deze een te kritische houding ten aanzien van de beoogde plannen van de gemeente heeft. De werkgroep zelf wil juist graag samenwerken om zo binnen de normeringen en praktische mogelijkheden het behoud van een leefbare dorpskern te realiseren. Er wordt door de gemeente een eenzijdig financieel belang samen met BL-Huisvesting vertegenwoordigd, het dorpsbelang wordt, zoals het er nu voorstaat, buitenspel gezet.

Om de standpunten van de Handelse bevolking te bundelen is een uitgebreide enquête gehouden met maar liefst 646 terugkoppelingen! Belangrijke punten die hieruit naar voren komen; bekijk het plan niet als microplan, maar kijk naar de totale leefbaarheid in het dorp! Het dorp staat positief tegenover acceptabele bebouwing in combinatie met een mooi plein. Een echt dorpsbeeld en een veilig dorpskarakter.
Het laatste uitgewerkte en gepresenteerde bouwplan is te massaal voor deze locatie en sluit niet aan bij de normeringen die de gemeente overal toepast. Punten waar dit huidige plan niet aan voldoet zijn de parkeernorm en een verkeersveilige omgeving. Die parkeernorm verslechtert de verkeersveiligheid sterk. Daarnaast zijn er twijfels of op een fraaie manier aan de groennorm kan worden voldaan.
Graag willen we dat de raadsleden individueel kritisch kijken naar wat er allemaal rondom de locatie is gevestigd en hoe de looppaden en verkeersveiligheid zijn, om vervolgens te luisteren naar de Handelse bevolking en te kijken welke bebouwing in combinatie met een plein voldoet aan de diverse normeringen.
Neem geen korte termijn-besluit uit financieel oogpunt maar realiseer samen met Handel iets waar we als dorp en gemeente voor nu en ver in de toekomst trots op mogen en kunnen zijn.

Namens de bezorgde inwoners,
Bewonersvereniging Huisje Boompje Pleintje.

Update 19-01-2024

Omdat vorige updates niet meer relevant zijn, start ik hierbij een nieuwe pagina.

Presentatie Project “Oude Bron” door
BL-Huisvesting (18-01-2024)

Hierbij beperk ik me tot de visualisatie buitenzijde en plattegrond
en kunt u onderaan de pagina uw reactie geven: deze worden 
verzameld door het Dorpsoverleg.

Bovenaanzicht

In de gebouwen die blauw omkaderd zijn bevinden zich de nieuwe appartementen (17 stuks)

Plattegrond Nieuwbouw Met name wordt hier duidelijk het aantal parkeerplaatsen:
Bestaande parkeerplaatsen beginnend met B = 20
Nieuwe parkeerplaatsen beginnend met E = 26
Totaal 46 parkeerplaatsen

Verschillende aanzichten

Perspectief

Hierbij is de zwarte ster midden onder de hoek O.L. Vrouwestraat – Mariahofke

Aanzicht vanaf School/’t Hart   

Aanzicht links vanuit binnenpad tussen de 2 gebouwen  

Aanzicht rechts vanuit binnenpad tussen de 2 gebouwen

Consequenties Bomen Straatbeeld

voor de Kerk worden verplaatst: 9 bomen 2 informatiezuilen gaan naar de overzijde en worden vervangen door een Digi-bord

Langs de straat vanaf kruising Mariahofke tot Kerkplein worden verplaatst: 10 bomen

Totaal zullen 19 bomen verplaatst worden

Volgend plaatje is zoals het werd gepresenteerd, bomen zijn eruit gelaten

Nieuwe plek bomen

Hieronder een plaatje dat niet bij de presentatie van BL-H zat,
maar gepresenteerd werd door de gemeente.
Hierbij zijn de lichtgroene stippen de nieuwe plekken van de bomen.
Wel komt dan de vraag naar voren: hoe realistisch is het dat deze o.a. komen tussen de parkeerplaatsen en de O.L. Vrouwestraat, waar zonder bomen de ruimte al krap is

 

Reacties op bouwplan BL-Huisvesting: