Bijlage Dorpsoverleg
Vraag 1:
Er is al diverse keren gemeld dat de oude dikke bomen in de OL Vrouwestraat voor gevaarlijke situaties zorgen. Dit door de wortels en de grote boomcircels waardoor mensen met een rollator en kinderwagen over de straat moeten lopen of waar je met je trappers bijna de weg raakt en kunt vallen. Dit laatste met name bij voorheen café van Ijkelen. Mijn vraag, kun je die bewuste bomen niet kappen en nieuwe planten voordat er ongelukken gebeuren?
Dit is inderdaad een probleem dat al langer bekend is. In onze beheerplanning staan de Handelseweg en OL Vrouwestraat voor 2028 en 2029 op de planning. Onlangs is de nieuwe wegbeheerder begonnen en die is met de boombeheerder op locatie geweest om de bedoelde bomen te inventariseren en bepalen wat de korte termijn mogelijkheden zijn. Dit is maatwerk. In ieder geval is verkeersveiligheid een belangrijk aspect die bij de mogelijke kap van een boom of het treffen van andere oplossingen mee gewogen wordt.
Vraag 2:
Het “Groenstructuur-en beleidsplan Gezonde basis voor vitale dorpen en buitengebied” met voorwoord van Hanneke Coppens Wethouder Wonen & Levendige dorpscentra is op 5 feb 24 door de gemeente Gemert-Bakel goedgekeurd.
Hierin is vastgelegd, dat het openbare groen in het dorp Handel beperkt is, ondanks dat Handel ingesloten ligt tussen twee groengebieden. In de straten is het aanwezige groen minimaal. Binnen de huidige groennorm worden een minimale hoeveelheid groen (minimaal 75 m2 per nieuwe woning) geëist. Er zijn echter legio ontsnappingsmogelijkheden.
Dit geldt ook voor recentere beleidsstukken. Helaas komt het niet tot hanteerbare uitvoeringsmaatregelen in lijn met het goedgekeurde beleid. In afwachting van dergelijke maatregelen zou iedere inbreuk op de hoeveelheid groen in particulier eigendom en in de openbare ruimte moeten worden verboden.
A. – Waarom bestaat er nog steeds de mogelijkheid om de verplichte hoeveelheid groen bij de bouwprojecten af te kopen? Dit is strijdig met het goedgekeurde beleidsplannen.
De mogelijkheid tot afkoop door een storting in het Groenfonds is met de in 2024 geactualiseerde groennorm Groennorm 2.0 minder aantrekkelijk gemaakt door groen van betere kwaliteit bij woningbouwprojecten (hoger) te waarderen. Daarbij wordt ook behoud van bestaand groen van hoge kwaliteit gestimuleerd. Dit draagt bij aan een grotere gelaagdheid in en diversiteit aan groen. Dit is in lijn met het Groenstructuur en -beleidsplan ‘Gezonde basis voor vitale dorpen en buitengebied’ 2024.
Overigens wordt het gestorte bedrag gelabeld aan het realiseren van doelen in het groenbeleid, zodat er geïnvesteerd wordt in een groene omgeving. Daarnaast merken we op dat groen een mee te wegen belang betreft bij een ruimtelijk initiatief. Er geldt immers volgens de wet een ETFAL benadering. ETFAL staat voor een evenwichtige toedeling van functies aan locaties.
B. – De aanleg van groene daken en zelfs verticaal groen is nu mogelijk bij nieuwe projecten als alternatief voor m2 tuin. Deze handelswijze levert stenen woestijnen op en slechts een zeer beperkte waterberging. Waarom wordt er geen harde eis gesteld voor het realiseren van m2 groen in de vorm van een tuin op de grond?
De aanleg van groene daken en verticaal groen was ook bij de groennorm uit 2019 mogelijk. Met Groennorm 2.0 wordt altijd eerst ingezet op grondgebonden groen. Groene daken en/of verticaal groen kunnen een aanvulling op dit groen zijn als het oppervlak van de projectlocatie relatief klein is. Ze dragen bij aan verbetering van de biodiversiteit en verlaging van de omgevingstemperatuur. Groene daken hebben bovendien een bufferfunctie bij hevige regenval.
C. – Waar zijn de afgekochte groenverplichtingen wel gerealiseerd door de gemeente Gemert-Bakel? In Handel is geen openbaar groen aangelegd.
In Handel is in 2024 een relatief klein bedrag in het Groenfonds gestort waar nog een initiatief en locatie voor wordt gezocht.
Vraag 3:
De Groen Kaart voor Handel zou in Q2 van 2024 worden geactualiseerd. Tot op heden heeft er nog geen actualisatie plaatsgevonden.
A – Wanneer wordt deze actualisatie nu wel uitgevoerd?
Actualisatie van de Groene Kaart vindt plaats na vaststelling van het Bomenplan, dat op dit moment door de gemeente wordt opgesteld. Het Bomenplan, dat in de plaats van het huidige Bomenbeleidsplan Gemert-Bakel 2016 komt, sluit aan op de doelstellingen van het Groenstructuur- en beleidsplan (2024). Actualisatie van de Groen Kaart is gepland in 2026.
B – Waarom wordt er geen tijdelijk verbod op het kappen van alle bomen afgekondigd?
Dit is juridisch en beleidsmatig niet wenselijk. Het beleid moet immers wel uitvoerbaar zijn voor de gemeente. Zoals eerder aangegeven zijn bomen en groen een mee te wegen belang bij diverse besluitvormingsprocessen. Daarnaast biedt de huidige verordening in voldoende mate bescherming van het bomenbestand binnen onze gemeente. Publieke gemeentelijke bomen zijn altijd vergunningplichtig, ook al onder de huidige regeling.
C – Waarom staan de zo kenmerkende oude hagen nog niet op de Groene Kaart? Ook hier zou een tijdelijke verbod tot verwijderen moeten worden afgekondigd.
Zie antwoord onder a. Daarnaast zijn er bepaalde hagen beschermd via het Omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan).
In het verlengde van bovenstaande vragen heb ik een vraag over de parkeernormen. Tot op de dag van vandaag is het mogelijk om bij nieuwe bouwprojecten parkeerplaatsen af te kopen. Deze afgekochte parkeerplaatsen moeten dan wel ergens anders in de openbare ruimte (binnen 100 m?) worden gerealiseerd. Er zijn geen nieuwe parkeerplaatsen buiten de projecten gerealiseerd in Handel. Tevens is het nog steeds mogelijk om bij een bouwproject parkeerplaatsen buiten de eigen kavel te realiseren, hetgeen veelal betekent in de openbare ruimte.
Vraag 4:
Wanneer wordt er een integraal parkeerplaatsen plan voor Handel uitgevoerd?
Er staat geen integraal parkeeronderzoek gepland.
De parkeerbehoefte van een omgeving wordt altijd integraal behandeld. In Handel, en meer specifiek rond het plein aan de O.L. Vrouwestraat c.q. het centrum van Handel, zijn de bestaande openbare parkeerplekken behouden Met uitzondering van de parkeerplekken die zijn verdwenen voor het schuin i.p.v. haaks parkeren omwille van de verkeersveiligheid van de kinderen op hun route van- en naar school. Het nieuwe woningbouwplan leidt niet tot meer parkeerdruk. Geheel volgens de parkeernorm worden er genoeg parkeerplekken gerealiseerd op het ‘eigen terrein’ van de woningbouw op locatie Oude Bron.
Vraag 5:
Waarom wordt in afwachting van dit integraal parkeerplaatsen plan het afkopen van parkeerplaatsen niet gestopt?
Het afkopen van parkeerplaatsen kan alleen als de parkeerdruk dat toelaat óf als er opstelruimte kan worden gerealiseerd. Is dat niet het geval, dan kunnen er geen parkeerplaatsen worden ‘afgekocht’. Tot dusver was er geen aanleiding om parkeerplaatsen af te laten kopen.
Vraag 6:
Waar worden de afgekochte parkeerplaatsen binnen Handel gerealiseerd?
Tot dusver was er geen aanleiding om parkeerplaatsen af te laten kopen.
Vraag 7:
Waarom wordt het realiseren van parkeerplaatsen op eigen kavel niet geëist?
Dat is wel geëist en is ook het uitgangspunt van het parkeerbeleid.
Het verlenen van inbreidingsvergunningen gaat per definitie ten koste van het aanwezige groen en is strijdig met bovenstaande beleidsplan en vergroot de al bestaande parkeerproblemen.
Het volbouwen van ieder m2 groen levert op termijn nog grotere problemen op. Denk aan:
- Hogere verkeersdichtheid en daarmee groter kans op ongelukken.
- Verdere opwarming van de woonomgeving.
- De grotere kans op overstromingen van huizen, tuinen en straten.
In de grotere dorpen en steden heeft inbreiding al geleid tot problemen en worden daar al de volgende maatregelen genomen:
- Inbreiding wordt geminimaliseerd.
- Het aanwezige openbare groen wordt beschermd.
- Inwoners worden gemotiveerd om hun tuinen te vergroenen.
- Er wordt extra groen aangelegd in de openbare ruimte.
Vraag 8:
Dus waarom blijven we in Handel dezelfde fouten maken?
Beter is om uitsluitend vrijkomende bestaande landbouwgebieden te gebruiken voor woningbouw. Hiermee worden twee vliegen in één klap gevangen. Minder uitstoot van stikstof en geen verdichting van de kernen. Het blijft echter wel noodzakelijk om gelijktijdig extra openbare groen aan te leggen. Denk aan eventueel het aanleggen van een bosperceel naast Heerebosch III (achter het openluchttheater).
Door deze planologische methodiek te gebruiken wordt het woningaanbod vergroot, de leefbaarheid geborgd en het karakter van het dorp Handel behouden!